×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

تلویزیون و مانیتور

تکنولوژی های تلویزیون از گذشته تا به امروز + ویدیو

تغییرات تکنولوژی تلویزیون

اختراع تلویزیون از آن دسته مواردی بود که تحول عظیمی را در زندگی افراد ایجاد کرد. در واقع تلویزیون رسانه‌ای شد تا افراد بتوانند براحتی ارتباط خود را گسترش دهند. از زمان پیدایش نسل اول تلویزیون‌ها تا امروز، این جعبه‌ی جادویی تغییر و تحولات بسیار داشته است. در ادامه این مطلب آچارباز با ما همراه باشید تا با سیر تکامل تلویزیون‌ها آشنا شده و بدانید چگونه تلویزیون‌های جعبه‌ای سیاه و سفید به تلویزیون‌های بزرگ صفحه تخت و رنگی تبدیل شدند. اگر برای تعمیر تلویزیون خود نیاز به تعمیرکار با تجربه و ماهر دارید، می‌توانید درخواست خود را از طریق سایت یا اپلیکیشن آچارباز ثبت کنید.

تاریخ تولد و شروع زندگی قهرمان قصه ما به سال 1884 بر می‌گردد. در این سال فردی به نام پائول نیپکو نخستین سیستم الکترو مکانیکی تلویزیونی را اختراع کرد. این سیستم از طریق روشن کردن یک عکس به ‌وسیله لنز و یک صفحه چرخشی کار می‌کرد و می‌توانست یک تصویر ثابت را انتقال دهد.

تلویزیون مکانیکی چیست و چگونه کار می کند؟

اولین تلویزیون‌هایی که به صورت رسمی به دست بشر ساخته شد، تلویزیون‌های مکانیکی بودند. این تلویزیون‌ها در اواخر قرن 19 بدست پائول گوتلیب نیپکو ساخته شدند؛ ولی در اوایل قرن 20 توسط جان لوگی برد و چارلز فرانسیس جنکینز ارتقا پیدا کردند. این تلویزیون‌ها با استفاده از دیسک نیپکو برای اولین بار موفق شدند تصاویر متحرک تلویزیونی را به شکل ضد نور و سیاه و سفید تولید کنند. این اختراع اولین روش انتقال واقعی تصویر تلویزیونی به حساب می‌آید.

این تلویزیون‌ها برای نمایش تصویر روی صفحه نمایش از چند دیسک چرخان و دوربین استفاده می‌کردند. در واقع برای ارسال تصاویر، دوربین در فضایی تاریک قرار می‌گرفت و در پشت دیسک‌ها یک منبع نور قوی‌‌ کار گذاشته می‌شد. دیسک به وسیله یک موتور به چرخش افتاده و فریم تصاویر تلویزیونی را به وجود می‌آورد.

تلویزیون‌ مکانیکی
 تلویزیون‌های مکانیکی از لامپ‌های نئونی به عنوان منبع نور استفاده می‌کردند.
برای تعمیر تلویزیون از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

تلویزیون الکترونیکی چیست و چگونه کار می‌کردند؟

بعد از اختراع تلویزیون‌های مکانیکی، نوبت تلویزیون‌های الکترونیکی شد که پا به عرصه حضور بگذارند. در سال 1927 اولین تلویزیون الکترونیکی توسط فیلو تِیلور فارنسوورث اختراع شد. این تلویزیون‌ها که به نام ‌CRT یا لامپ پرتوی کاتدی نیز شناخته می‌شوند از لامپ‌های کاتدی و آندهایی تشکیل شده‌ بودند.

اولین تصویرها که در این تلویزیون‌ نمایش داده می‌شود به شکل یک خط ساده بودند که علامت دلار را تداعی می‌کردند. لامپ‌های کاتدی که در این تلویزیون ها وجود داشتند از یک محفظه‌ی شیشه‌ای، یک سر کاتدی و انتهای فسفری تشکیل شده بودند. در زمان پخش تصویر، جریان الکتریکی به سر کاتدی لامپ رسیده و از سمت صفحه‌ی فسفری بمباران الکترونی می‌شد و تغییر رنگ رخ می‌داد. در این زمان پیکسل‌های تلویزیون تصاویر رنگی را به نمایش می‌گذاشتند.

برای کنترل الکترون‌های ارسالی به لامپ تلویزیون دو سیم پیچ ساخته شده بود که پرتاب الکترون‌ها را کنترل ‌کنند. یکی از این سیم‌ها وظیفه‌ی کنترل الکترون در جهت بالا و پایین و دیگری وظیفه‌ی پرتاب الکترون در جهت چپ و راست را به عهده داشتند. اگر از مخاطبان حرفه‌ای تماشای فیلم هستید، خواندن مقاله لذت تماشای فیلم با تلویزیون‌های منحنی می‌تواند برای انتخاب تلویزیون حرفه‌ای به شما کمک کند.

تلویزیون‌ الکترونیکی
اولین تلویزیون‌های الکترونیکی فقط امکان نمایش تصاویر سیاه و سفید را داشتند.

تلویزیون‌های جعبه‌ای سیاه و سفید به تلویزیون‌های بزرگ صفحه تخت و رنگی تبدیل شدند.

دوران طلایی تلویزیون‌های رنگی

اما در سال ۱۹۲۹ فردی با نام والادیمیر زوریکین، روش جدیدی را برای پرتو کاتدی به دست آورد و توانست به پیشرفت خوبی در زمینه تولید تصاویر دست پیدا کند. بعد از آن سال تلاش برای ساخت تلویزیون‌های رنگی افزایش پیدا کرد. اولین برنامه تلویزیونی رنگی در سال ۱۹۵۴ به نمایش در آمد.

به دلیل قیمت بالای تلویزیون‌های رنگی و کمبود محتوای مناسب برای پخش تا سال ۱۹۶۵ پیشرفت چشمگیری در این صنعت ثبت نشد. اما در سال ۱۹۷۲ بالاخره تمام شبکه‌های آمریکایی برنامه‌های خود را به شکل رنگی پخش کردند.

تصاویر تلویزیون رنگی
در ابتدای ظهور تلویزیون‌ها، تولید برنامه‌های رنگی برای تولیدکنندگان بسیار هزینه بر بود.

تکنولوژی تلویزیون‌های پروژکتور DLP

تلویزیون‌های CRT تا دهه‌ها هیچ رقیبی نداشتند و تمام انتظارات کاربران از تلویزیون را برآورده می‌کردند. ولی بعد از مدتی تکنولوژی DLP یا تلویزیون‌های پروژکتوری به بازار عرضه شد. پروژکتورهای DLP برای تولید تصویر نیاز به یک لامپ سفید در مقابل صفحه رنگی چرخان و چیپ DLP داشتند. صفحه رنگی چرخان دائم در حال گردش بود و سه رنگ قرمز، سبز و آبی را تولید می‌کرد.

برای ایجاد یک رنگ خاص‌ نیاز به هماهنگی لامپ سفید و صفحه رنگی چرخان بود تا بتواند رنگ مورد نظر را بر روی صفحه، نمایش دهد. چرخ و لامپ با همکاری هم رنگ‌ها را پدید آورده و یک میکرو آینه، سایه‌های خاکستری مورد نیاز در تصویر را به وجود می‌آورد.

تلویزیون‌های پروژکتور
تلویزیون‌های نسل DLP از سال 2000 با روی کار آمدن تلویزیون‌های پلاسما و LCD از رده خارج شدند.

فناوری تلویزیون‌های پلاسما PDP

اولین صفحه نمایش پلاسما در سال 1964 توسط دونالد بیتزر، ژن اسلاتو و رابرت ویلسون اختراع شد. تلویزیون‌های پلاسما جزء تکنولوژی‌های جدیدی بودند که به بازار عرضه شدند. این تکنولوژی امکان ساخت تلویزیون‌های صفحه تخت را برای کمپانی‌های تولید کننده تلویزیون فراهم کرد. در ساخت این تلویزیون‌ها دیگر خبری از لامپ کاتدی نیست و به جای لامپ از پلاسما (گاز یونیزه شده) استفاده شده است. خواندن مقاله راهنمای آشنایی با تکنولوژی تلویزیون پلاسما و مقایسه با تلویزیون LED و LCD را برای آشنایی کامل با فناوری پلاسما در تلویزیون پیشنهاد می‌کنیم.

این فناوری با به دام انداختن گازهای نئون و زنون در پیکسل‌های تلویزیون، نورهای مختلف تولید می‌شود. در این تلویزیون‌ها سرعت انتقال تصاویر بسیار بالا است در نتیجه تماشای تصاویر با سرعت زیاد مثل مسابقات ورزشی را برای کاربران لذت بخش می‌کند.

تلویزیون‌های سری پلاسما به علت قیمت مناسب، سایز بزرگ و عمر بالا برای سال‌ها جزء اولین انتخاب‌های مشتریان بودند. ولی با گذشت زمان و پیدا شدن معایبی مثل مصرف برق زیاد، گرم شدن صفحه و … جای خود را به تلویزیون‌های LCD دادند.

تلویزیون‌های پلاسما
بعد از تولید شدن تلویزیون‌های پلاسمای بزرگ، سایز تلویزیون‌های تولیدی افزایش پیدا کرد.

تکنولوژی تلویزیون‌های LCD

بعد از تولید تلویزیون‌های پلاسما نوبت LCDها بود تا سهمی از بازار را به خود اختصاص دهند. در ساخت LCDها سعی شد مشکلات پلاسما پوشش داده شده و مزیت‌هایی بیشتری به کاربر ارائه شود. به طور مثال ال سی دی ‌ها نسبت به پلاسما مصرف برق کمتر و کیفیت تصاویر بالاتر دارند.

تلویزیون ال سی دی
با ظهور تلویزیون‌های ال سی دی و پلاسما ضخامت تلویزیون‌ها بسیار کاهش پیدا کرد.
پیشنهاد مطالعه

فناوری تلویزیون‌های LED

در سال 2005 میلادی تلویزیون‌های LED توسط کمپانی سونی به بازار عرضه شدند. در واقع تلویزیون‌های ال ای دی نقطه‌ی عطفی در ساخت تلویزیون‌های تخت بود. تکنولوژی تلویزیون‌های ال ای دی مانند ال سی دی ‌هاست فقط در بک لایت آن‌ها به جای کریستال مایع از رشته‌های ال ای دی استفاده شده است. این تلویزیون‌ها به دلیل مزایای فراوان به سرعت در بین کاربران طرفداران زیادی پیدا کردند. روی لینک کلیک کنید تا با ویژگی‌‌های تلویزیون‌ هوشمند یا Smart TV آشنا شوید.

تلویزیون ال ای دی
بدلیل توقف تولید تلویزیون‌‌های پلاسما از تلویزیون‌های ال ای دی برای نمایشگر‌های بزرگ مثل استادیوم و خیابان‌ها استفاده می‌شود.
تعمیر تلویزیون با آچارباز
تعمیر تلویزیون در شرکت آچارباز، شامل کلیه خدمات مربوط به تلویزیون مثل نصب، سرویس، تعمیر و ... است. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تهران و هر زمانی که بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.
تعمیر تلویزیون

تکنولوژی تلویزیون‌های OLED

در سال 2013 تلویزیون‌های اولد به بازار معرفی شدند. مهم‌ترین برتری تلویزیون‌های OLED نسبت به تلویزیون‌های قبلی این است که هرکدام از پیکسل‌های این تلویزیون قابلیت تولید نور را از خودشان دارند. در حالی که تلویزیون‌های دیگر از یک منبع نور مجزا برای تولید تصاویر استفاده می‌کنند. همین دلیل باعث شده تا تلویزیون‌های اولد بسیار نازک تر از فناوری‌های قبل از خود باشند. همچنین تمام ویژگی‌های یک تلویزیون رویایی از جمله وضوح شگفت‌انگیز، نازکی باور نکردنی و مصرف کم انرژی در تلویزیون‌های OLED وجود دارد. با خواندن مقاله تلویزیون سه بعدی چگونه کار می‌کند؟ با ویژگی‌های جذاب این نوع تلویزیون‌ها آشنا می‎‌شوید.

تلویزیون اولد
تلویزیون‌های اولد در نمایش رنگ مشکی بسیار قوی عمل می‌کنند.

فناوری تلویزیون‌های QLED

در سال 2018 کمپانی سامسونگ از نسل جدید تلویزیون‌های خود با نام QLED پرده برداشت. این تلویزیون‌ها از پیکسل‌های کوانتومی برای نمایش تصاویر استفاده می‌کنند. به طور کلی تلویزیون‌های OLED و QLED تفاوت زیادی باهم ندارند ولی به گفته‌ی سامسونگ، تلویزیون‌های QLED بیشترین روشنایی تصاویر را به کاربر ارائه می‌دهند. همچنین به دلیل کنتراست و دقت رنگ بالا، برای کاربران تجربه‌ی بی‌نظیری را به وجود می‌آورند. دور از ذهن نیست که تا چند سال آینده نسل جدیدتری از تلویزیون‌ها به بازار روانه شوند و امکانات بیشتری را به کاربران ارائه دهند. میتوانید برای آشنایی بیشتر با تکنولوژی های تلویزیون به مقاله «تفاوت تلویزیون های LED و OLED و QLED و تکنولوژی پس از آن» مراجعه کنید.

تلویزیون QLED
در تلویزیون‌های QLED سامسونگ خبری از پیکسل سوختگی نیست.

چه زمانی تلویزیون به ایران وارد شد؟

در دهه 30 هجری شمسی یعنی اواخر دهه 1950 میلادی صحبت‌هایی از وارد شدن تلویزیون به کشور ایران بعمل آمد. در این زمان تلویزیون در بسیاری از کشور‌ها وجود نداشت و مدت کمی از دوران طلایی تلویزیون گذشته بود. البته در زمان ورود این جعبه‌ی جادویی افراد زیادی در صدد مخالفت برای ورود آن داشتند‌. به طوری که در 10 سال اول وارد شدن تلویزیون فقط 8 درصد مردم جامعه از آن استفاده می‌کردند.

سرانجام در سال 1341 اولین کارخانه‌ی ایرانی تلویزیون با نام پارس الکتریک برای تولید و مونتاژ رادیو و تلویزیون راه اندازی شد.

ورود تلویزیون به ایران
در ابتدای ورود تلویزیون به ایران فقط چند ساعت برنامه از تلویزیون پخش می‌شد.

تجهیزات مکمل تلویزیون کدام‌اند؟

تجهیزات مکمل به وسایلی گفته می‌شود که به صورت جانبی به تلویزیون وصل شده و لذت تماشای تلویزیون را چند برابر می‌کنند. این تکنولوژی‌ها نیز مانند تلویزیون‌ها در طول زمان تکامل پیدا کرده‌اند.

ابتدایی‌ترین مکمل تلویزیون دستگاه ویدیو بود که طرفداران بسیاری در بین مردم جهان داشت و این امکان را به کاربر می‌داد که علاوه بر شبکه‌های تلویزیون بتوانند از فیلم‌ها و ویدیو‌های VHS  استفاده کنند. این وسیله به دلیل قابل حمل بودن بسیار پر استفاده بود و امکان تماشای فیلم‌ها را در منزل فراهم می‌کرد.

پیشنهاد مطالعه

بعد از ویدیو دستگاه‌های dvd player و cd player  به بازار عرضه شدند. با استفاده از این دستگاه‌ها دیگر نیازی به فیلم‌های بزرگVHS  نبود و کیفیت صدا و تصویر در آن‌ها نیز بالاتر بود. همچنین بعد از چند سال دستگاه‌های بلو ری به بازار عرضه شدند که امکان ثبت اطلاعات تا 27 گیگ را داشتند. همچنین دستگاه‌های دیگری مانند گیرنده‌های دیجیتال وجود دارند که می‌توانند به عنوان دستگاه‌های مکمل به تلویزیون وصل شوند.

در مقاله برای منزل تلویزیون چند اینچ بخریم؟ اطلاعات کاملی را برای خریدن تلویزیون مناسب به شما پیشنهاد کرده‌ایم.

دستگاه‌های مکمل تلویزیون
در آچارباز تعمیر تلویزیون و دستگاه‌های مکمل امکان پذیر است.

در این مقاله آچارباز سعی کردیم شما را با سیر تکامل تلویزیون آشنا کنیم. فرقی ندارد تلویزیون شما از چه مدل یا برندی است در صورتی که با مشکلی مواجه هستید، می‌توانید درخواست تعمیر تلویزیون خود را در آچارباز ثبت کنید. در اسرع وقت کارشناسان متخصص آچارباز به محل شما مراجعه کرده و مشکل تلویزیون را برطرف می‌کنند.

تعمیر تلویزیون با آچارباز
تعمیر تلویزیون در شرکت آچارباز، شامل کلیه خدمات مربوط به تلویزیون مثل نصب، سرویس، تعمیر و ... است. تلویزیون شما از هر برند و مدلی که باشد، آن را در هر نقطه از تهران و هر زمانی که بخواهید در محلتان تعمیر می‌کنیم.
تعمیر تلویزیون
4.4/5 - (5 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. ممنون از مطلب خوبتون کاشکی در مورد تکنولوژی های جدید تلویزیون بیشتر مینوشتین

    1. با سلام
      آوای عزیز، خوشحالیم که توانستیم به شما کمک کنیم و ممنونیم از نظر شما که انرژی بخش تیم آچارباز است.
      برای مطالعه تکنولوژی‌های جدید تلویزیون می توانید مقالات زیر را مطالعه کنید.
      https://a4baz.com/blog/introduction-to-4k-tv-technology.html
      https://a4baz.com/blog/differences-between-led-and-oled-tvs.html

    1. با سلام
      احمد عزیز،در مقاله ی تلویزیون LED یا LCD ؟ کدامیک بهتر است؟ تفاوت این دو تلویزیون به طور مفصل توضیح داده شده است. می توانید از طریق لینک زیر این مقاله را مطالعه کنید.
      https://a4baz.com/blog/types-of-led-tv.html

    1. درود بر شما
      پرنیان عزیز، از نظر شما ممنونیم. بازخوردهای شما ما را در تولید محتوای با کیفیت تر کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا