×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

نظافت منزل و ساختمان

برنامه ریزی روزانه برای نظافت منزل؛ دیگر سردرگم نباشید!

برنامه ریزی روزانه نظافت

همه‌ی خانم‌های خانه دار در تلاشند محیط زندگی خود را تمیز و دور از آلودگی نگه دارند. اما پاکیزه نگه داشتن خانه کار راحتی نیست و می‌تواند خسته کننده و عذاب آور باشد، ولی اینکار با برنامه ریزی روزانه برای نظافت منزل دیگر سخت نخواهد بود. در اینجا قصد داریم به جدول تمیزکاری و حتی برنامه ریزی برای خانه تکانی بپردازیم، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

خدمات نظافت منزل با آچارباز
ارائه سرویس‌های با کیفیت نظافت اتاق‌ها و سرویس‌های بهداشتی، تمیز کردن شیشه‌ها و مرتب کردن فضای کابینت‌ها و کمدها و نظافت و تمیز کردن کف و دیوارهای خانه و هر آنچه که شما در نظافت منزلتان نیاز داشته باشید. آچارباز برای سرویس‌دهی خدمات منزل آماده است.
درخواست نظافت منزل

چگونه در کارهای خانه زرنگ باشیم؟

شاید خانه داری در نظر خیلی‌ها فعالیتی کم زحمت و آسان به نظر برسد، اما اینکار یکی از پر زحمت‌ترین کار‌های دنیا است. خانه داری نیز مانند سایر کار‌ها برای هرچه بهتر انجام شدن نیاز به یک برنامه دقیق دارد.

این برنامه دقیق موجب می‌شود در کار‌های خانه زرنگ باشید و هرفعالیتی را به سرعت انجام دهید. برای تمیز و آراسته نگه داشتن خانه نیز باید برنامه مخصوص به خود را داشته باشید.

بعد از نوشتن برنامه نظافت روزانه منزل باید لوازم مخصوص پروسه آن را تهیه کنید. اگر تمام تجهیزات و مواد شوینده لازم را با خود داشته باشید،  تمیز کردن کل خانه، از سقف تا کف می‌تواند کاری آسان باشد. برای تهیه این لوازم سخت نگیرید، برحسب نیازی که دارید انتخاب کنید.

چک لیست کارهای منزل
در برنامه روزانه یک کدبانو باید برای نظافت منزل نیز زمانی اختصاص داده شده باشد

این لوازم می‌تواند از بهترین مواد شوینده صنعتی بازار باشد و یا از مواد پاک کننده طبیعی مانند جوش شیرین یا سرکه که در هر خانه‌ای یافت می‌شود تهیه شده باشد. جوش شیرین با خاصیت ضدعفونی که دارد باکتری‌ها را از بین برده و سرکه نیز با قابلیت چربی زدایی که دارد بوی بد را از بین برده و محیط را از آلودگی پاک می‌کند.

استفاده همیشگی از مواد طبیعی در نظافت روزانه منزل علاوه بر پاکیزگی خانه چندین امتیاز بزرگ دارد، اول اینکه برای تمیز کردن خانه مجبور به خرید مواد شوینده صنعتی گران قیمت نیستید و مقداری پول صرفه جویی و ذخیره خواهید کرد. دوم اینکه به کاربردن مواد پاک کننده طبیعی در جریان نظافت روزمره منزل هیچ لطمه‌ای به سلامتی شما وارد نخواهد کرد.

چگونه یک زن خانه دار نمونه باشیم
مواد پاک کننده طبیعی مانند جوش شیرین و سرکه محیط را ضدعفونی و تمیز می‌کنند

برنامه ریزی روزانه یک زن خانه دار

بدون شک در برنامه روزانه یک کدبانو زمانی برای نظافت روزانه منزل وجود دارد. این برنامه ریزی که شامل زمان بندی و انتخاب فضا‌ی مورد نظر است از اتلاف وقت جلوگیری کرده و به خانم خانه انرژی و روحیه می‌دهد.

در برنامه ریزی روزانه یک زن خانه دار تمیز کاری و نظافت منزل به سه دسته روزانه، هفتگی و ماهانه تقسیم خواهد شد.

کار‌های روزانه شامل لباس شستن، جاروکشیدن خانه در آخر شب و تمیز کردن سریع آشپزخانه است. کار‌های هفتگی به معنی تمیز کردن کامل اتاق پذیرایی، اتاق خواب و سرویس بهداشتی و حمام است.

کار‌های ماهانه به معنی تمیز کردن شیشه و لبه‌های پنجره‌ها، تمیز کردن مبلمان و جابه‌جایی آن‌ها برای جاروکشیدن زیر آنها است.

برنامه ریزی روزانه برای نظافت منزل
نظافت منزل به سه دسته روزانه، هفتگی و ماهانه تقسیم می‌شود

اگر می‌خواهید خانه‌ای تمیز و مرتب داشته باشید، باید لیست کارهای روزانه که برای نظافت منزل ضروری است را تهیه کرده باشید. با این لیست شما اطمینان حاصل خواهید کرد که هیچ جایی از خانه کثیف و فراموش شده باقی نمانده است.

علاوه بر تمیزی همه نقاط خانه لیست کارهای روزانه به شما در مدیریت زمان نیز کمک خواهد کرد.

لیست نظافت روزانه منزل باید متناسب با نیاز شما باشد، بنابراین اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که باید چه کاری در چه زمانی انجام شود.

برنامه ریزی روزانه یک زن خانه دار
در برنامه ریزی روزانه یک زن خانه دار نظافت منزل باید جایگاه ویژه‌ای داشته باشد

چگونه کارهای خانه را تقسیم کنیم؟

باید بدانید که لازم نیست فقط خودتان به جنگ با کثیفی بروید.همه افراد خانواده را به این چالش دعوت کنید. اگر باهم به نظافت منزل بپردازید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که خانه شما از نظر بهداشتی با بقیه اعضای خانواده نیز هماهنگ است. حال سوال اینجاست که چگونه کارهای خانه را تقسیم کنیم؟ ابتدا لیست کار‌های خانه را در نظر بگیرید، از بیرون بردن زباله‌ها، جارو کشیدن روزانه خانه و شستن ظرف‌ها شروع کنید. این موارد در دسته نظافت روزانه منزل قرار می‌گیرند.

حالا باید مشخص کنید هر کسی باید کدامیک از این کار‌ها را انجام دهد.

برنامه ریزی روزانه برای نظافت منزل
قبل از تقسیم کار، لیست کار‌های خانه را برای نظافت بنویسید

هدف شما به کار کشیدن اعضای خانواده برای نظافت منزل و عادت دادن آن‌ها به این مسئله است، پس از کم به زیاد شروع کنید. اگر در همان ابتدا به هرکدام کار زیادی را محول کنید، نباید انتظار داشته باشید در نظافت بعدی شما را همراهی کنند.

اگر در نظافت روزانه، هفتگی و یا ماهانه منزل به مشکل خورده‌اید و یا احساس خستگی می‌کنید از اعضای خانواده خود کمک بخواهید. بیشتر اوقات افراد نمی‌دانند که شما احتیاج به کمک دارید. پس افراد خانواده را صدا کرده و مشکل خود را با آن‌ها در میان بگذارید.

از کار اعضای خانواده و کمکی که به شما در نظافت می‌کنند ایراد نگیرید، ایراد و غر زدن تنها باعث می‌شود افراد نسبت به کار دلسرد شوند. از همسر و فرزند خود تشکر کنید و بگویید که چطور با کمک کردن در نظافت روزانه خانه، آرامش و راحتی را برای شما فراهم می‌کنند.

جدول برنامه ریزی نظافت خونه
از کار اعضای خانواده تعریف کنید و آنها را نسبت به کمک کردن در کار خانه دلسرد نکنید

بچه‌هایتان را فراموش نکنید، کودکی آن‌ها را بهانه نکنید و در نظافت خانه از آن‌ها نیز کمک بگیرید. آنها باید از همین سن کم معنا و انجام این کار‌ها را یاد بگیرند. مرتب کردن اتاق خودشان، تمیز کردن میز اتاق نشیمن و خشک کردن ظروف می‌تواند برای آن‌ها مناسب باشد.

اگر بچه‌ها بزرگ شده‌اند با شروع هفته جدید به آن‌ها بگویید، که در آخر هفته برای نظافت هفتگی خانه وقت خود را خالی کنند. می‌توانید برای نظافت هفتگی خانه یک ساعت خاص را مشخص کرده و با فرزند خود به صورت گروهی به تمیزکاری بپردازید. هم با یکدیگر صحبت و معاشرت کنید و هم خانه را نظافت کنید.

چگونه کارهای خانه را تقسیم کنیم
برای خشک کردن ظروف و گرفتن گرد و غبار میز از بچه‌ها کمک بگیرید

اگر شما و همسرتان هردو شاغل هستید و نمی‌توانید آنطور که باید برای نظافت خانه وقت بگذارید، می‌توانید برای نظافت هفتگی و یا ماهانه خانه کسی را استخدام کنید. می‌توانید از سامانه درخواست آنلاین خدمت آچارباز استفاده کنید، استفاده از این سامانه نظافت منزل را برایتان آسان و بی دردسر خواهد کرد. فقط کافیست برای ثبت درخواست به سایت، وب اپ و یا اپلیکیشن آچارباز رفته و یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

نظافت روزانه منزل
اگر وقت نظافت خانه را ندارید از سامانه ارائه آنلاین خدمات آچارباز استفاده کنید

لیست کارهای روزانه برای نظافت منزل

همیشه بخشی از تمیزکاری نظافت منزل باید به صورت روزانه انجام بگیرد. پنج یا ده دقیقه از وقت خود را هر روز برای تمیز کردن خانه بگذارید تا مجبور نباشید آخر هفته ساعت‌هایی طولانی را به نظافت کردن منزل بگذرانید.

در اینجا به بخشی از لیست کارهای روزانه برای نظافت منزل اشاره کرده‌ایم:

1- در قدم اول از اتاق خواب شروع کنید، صبح که از خواب بیدار می‌شود روانداز و ملافه روی تخت را مرتب و صاف کنید. لازم نیست هر روز، روانداز و ملافه‌ها را عوض کنید و بشوئید، همین که زمانی را برای مرتب کردن آن‌ها می‌گذارید کافیست.

2- هر روز لباس‌ها را بشوئید، این مورد بیشتر در خانواده‌هایی که کودک دارند صدق می‌کند. زیرا کودکان لباس خود را با مواد غذایی و لکه‌های مختلف رنگ آمیزی می‌کنند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از چرک مرد شدن لباس‌ها را خیلی سریع بشوئید.

چگونه در کارهای خانه زرنگ باشیم
برای جلوگیری از چرک مرد شدن لباس‌ها، سریع آن‌ها را بشوئید

3- لباس‌های تمیز را بلافاصله بعد از خشک شدن درون کمد بگذارید، ماندن لباس تمیز و خشک بیرون از خانه تنها باعث کثیف شدن آن خواهد شد.

4- چه چیزی می‌تواند ظاهر یک آشپزخانه را زشت و کثیف نشان دهد؟ کوهی از ظرف نشسته درون سینک، که علاوه بر زشتی باید به آن بوی بد را نیز اضافه کنید. ظرف‌ها را به سرعت بشوئید و از تلنبار کردن آنها روی هم خودداری کنید.

نظافت روزانه منزل در کمترین ساعت
از انباشتن کوهی از ظرف درون سینک خودداری کنید

5- بعد از هر آشپزی، یک دستمال تمیز برداشته و سطوح آشپزخانه را با آن به سرعت تمیز کنید. اجازه ندهید لکه‌های چربی و غذا روی اجاق گاز بمانند و خشک شوند، زیرا کار شما را در نظافت هفتگی آشپزخانه سخت خواهند کرد.

برنامه ریزی خانه داری
بعد از هر آشپزی، آشپزخانه را به یک دستمال مرطوب تمیز کنید

6- بعد از خواباندن بچه‌ها، اسباب بازی‌های پخش شده در خانه را جمع آوری کنید، نیازی به تمیز کردن دانه دانه اسباب بازی‌ها نیست، همین که آنها را از سر راه بردارید کافیست.

تقسیم کارهای برای نظافت منزل
اسباب بازی‌ها را از سر راه برداشته و جمع کنید

7- یک دستمال تمیز و کمی مرطوب برداشته و با آن همه‌ی نقاط خانه را به سرعت تمیز کنید. لازم نیست خیلی وسواس به خرج دهید همین که گرد و غباری که در طول روز روی لوازم می‌نشیند را پاک کنید کافیست.

چگونه حانه تمیز کنیم احساس خستگی نکنیم
هر روز با یک دستمال مرطوب گرد و غبار نشسته بر لوازم خانه را تمیز کنید
پیشنهاد مطالعه

لیست مهم ترین کار‌های هفتگی برای نظافت منزل

بعضی از تمیزکاری‌های خانه را باید به صورت هفتگی انجام داد، البته تشخیص هفتگی یا ماهانه بودن نظافت این بخش از خانه که خواهیم گفت را بر عهده خودتان می‌سپاریم.

1- در طول هفته که مشغول آشپزی کردن هستید، متوجه برخی لکه‌ها و نقاط چربی روی کابینت‌ها، اجاق گاز و کشو می‌شوید. کثیف شدن اجاق گاز در حین پخت و پز امری عادی است، اما تمیز کردن آن اغلب اوقات آخرین کاری است که می‌خواهید بعد از پخت یک وعده غذایی انجام دهید. برای نظافت آشپزخانه خود یک برنامه منظم بچینید.

انجام لیست کارهای روزانه بدون هیچ وقفه
برای تمیز کردن سطح اجاق گاز می‌توانید از مواد طبیعی استفاده کنید

هفته‌ای یکبار یا دو هفته یکبار را برای نظافت آشپزخانه اختصاص دهید. شعله و میله‌های چدنی اجاق گاز را از آن جدا کرده و درون ظرف آب و صابون و یا سینک قرار دهید. سپس سطح اجاق را با دستمال و مواد شوینده تمیز کنید. اگر به دنبال راهی برای تمیز کردن اجاق گاز با مواد پاک کننده طبیعی مانند سرکه و جوش شیرین هستید، مقاله تمیز کردن اجاق گاز با چند ترفند ساده را از دست ندهید.

2- یخچال را فراموش نکنید، بوی بد یخچال می‌تواند هوس غذا خوردن را از سر شما بیاندازد. هفته‌ای یکبار یا هر دو هفته یخچال خود را پاکسازی کنید. غذا‌های قدیمی و مانده درون یخچال را دور بریزید. یخچال را خاموش کرده و بگذارید برفک درون آن آب شود. قفسه‌ها و کشو‌ها را یکی یکی بیرون آورده و با دستمال مرطوب آن‌ها را تمیز کنید. سطح بیرونی و داخلی یخچال را فراموش نکنید و آن‌ها راهم تمیز کنید.

تمیز کردن لوازم آشپزخانه
در برنامه ریزی هفتگی یک زن خانه دار زمانی برای تمیز کردن یخچال وجود دارد

3- همانطور که در مقاله «راهنمای جامع تمیز کردن حمام» روش تمیز کردن حمام را آموزش دادیم، مواد شوینده صنعتی یا طبیعی را برداشته و به سمت حمام بروید، شیر و دستگیره حمام را با مواد شوینده و ضدعفونی تمیز کنید. سرامیک و کاشی‌ها را از قلم نیاندازید و برای تمیز کردن درز بین سرامیک و کاشی‌ها از جوش شیرین استفاده کنید. آن را با مسواک بین درز‌های کاشی کشیده و سیاهی‌ها را پاک کنید. اگر به دنبال راهی آسان برای تمیز کردن سرامیک هستید، مقاله بهترین راهکار‌های تمیز کردن سرامیک کف را از دست ندهید.

تقسیم کردن کارهای خانه
برای تمیز کردن درز بین کاشی‌ها و سرامیک می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید

4- اگر یک گلخانه کوچک در قسمتی از خانه، بالکن و حیاط خود دارید، باید وقتی را نیز برای تمیز کردن و رسیدگی به آن بگذارید. رسیدگی و مرتب کردن گل‌ها می‌تواند در روحیه افراد بسیار تاثیر گذار باشد. از اعضای خانواده برای تمیز کردن گلدان‌ها و جابه‌جایی آن‌ها کمک بگیرید، تا هم باغچه کوچکتان را مرتب کنید و هم زمانی را با خانواده را بگذرانید.

باغبانی کردن جزء نظافت منزل قرار دهید
برای تمیز کردن گلخانه و گلکاری، اعضای خانواده را به مشارکت بطلبید

برنامه ریزی ماهانه یک زن خانه دار؛ ریزه کارهای تمیزی منزل

نقاطی از خانه وجود دارند که لازم نیست روزانه و یا حتی هفتگی آن‌ها را تمیز کنید. بسیاری از افراد تمیز کردن این بخش‌ها را در چک لیست خانه تکانی قرار می‌دهند. اما برای داشتن خانه‌ای تمیز و مرتب بهتر است نظافت این قسمت‌ها را در برنامه ماهانه خود قرار دهید.

1- یک دستمال مرطوب و یک دستمال خشک بردارید، در یک ظرف مقداری آب و مواد شوینده بریزید. می‌توانید از اسپری شیشه پاک کن نیز استفاده کنید. تمامی پنجره‌ها و آینه‌های موجود در خانه را تمیز کنید. لبه‌های پنجره‌ها بیشتر اوقات بهترین نقطه برای نشستن کثیفی و گرد و غبار هستند، پس آنها را فراموش نکنید. پنجره آشپزخانه بیشتر از سایر پنجره‌ها کثیف می‌شود، پس از مواد ضدعفونی و چربی زدای قوی برای از بین بردن لکه‌های آن استفاده کنید.

وسایل تمیز کاری آشپزخانه
لبه‌های پنجره‌ها بهترین مکان برای جمع شدن گرد و غبار و کثیفی هستند

2- خانه را هرچند وقت یکبار زیر و رو کنید. اگر به کالایی برخوردید که در طی چند ماه گذشته از آن استفاده نکرده‌اید و حدس می‌زنید این جریان در آینده نیز ادامه خواهد یافت می‌توانید آن را از خانه بیرون کنید. آن کالا را بفروشید و یا به خیریه اهدا کنید. این قانون کوچک و ساده یکی داخل، یکی بیرون نام دارد. برای آشنایی بیشتر با این قانون پیشنهاد می‌کنیم مقاله 7 نکته برای داشتن مرتب کردن کمد لباس را بخوانید.

برنامه ریزی روزانه یک زن خانه دار
برای کم کردن شلوغی خانه، قانون یکی بیرون یکی داخل را رعایت کنید

3- فرش و لوازم آشپزخانه مانند مایکروویو با گذشت زمان بوی بدی خواهند گرفت. فرش بوی کهنگی و کثیفی و مایکروویو بوی بد غذا خواهد گرفت. با کمی جوش شیرین این مشکل را حل کنید. روی فرش و درون مایکروویو کمی جوش شیرین بپاشید و بگذارید این ماده طبیعی کار خود را انجام دهد. برای فهمیدن جزئیات بهتر است مقاله‌های تمیز کردن مایکروویو و مایکروفر و بهترین روش شستشوی فرش در خانه را بخوانید.

پودر نظافت برای تمیزکاری سطوح منزل
جوش شیرین سطح را ضدعفونی کرده و بوی بد را از بین می‌برد

طبق جدول نظافت؛ تمیزی خانه را شروع کنید!

حالا که جدول نظافت منزل را طراحی کرده‌اید وحشت نکنید، لازم نیست تمام آخر هفته‌های خود را مشغول نظافت و تمیزکاری باشید. زمانی را هم برای استراحت خود در نظر بگیرید، از درخواست کمک هم نترسید و کمی به خودتان فرصت دهید.

جاروبرقی برای تمیزکاری منزل فراموش نکنید!
جدول نظافت منزل را به یخچال یا جایی که در دید است بچسبانید

اگر فرزند دارید از آن‌ها بخواهید اتا‌ق‌های خود را مرتب کنند و در کار‌های خانه نیز به شما کمک کنند. برای اینکه وقت و استراحت بیشتری داشته باشید می‌توانید نظافت هفتگی را گاهی اوقات به هر دو هفته یکبار تغییر دهید.

برنامه ریزی برای خانه تکانی

آرام آرام داریم به فصل خانه تکانی نزدیک می‌شویم، بسیاری از خانم‌های خانه دار با رسیدن فصل سرما به نیمه، برنامه ریزی برای خانه تکانی را انجام می‌دهند. این برنامه ریزی باعث می‌شود تا در هفته آخر سال دیگر وقتی برای خانه تکانی نذاریم و اضطرابی بابت آن نداشته باشیم. در قدم اول احتیاج به یک قلم و کاغذ داریم، تا بتوانیم لیست برنامه ریزی برای خانه تکانی را جز به جز بنویسیم.

تمیزی کاری منزل بدون خستگی
برنامه ریزی برای خانه تکانی باعث می‌شود ترتیب کار‌ها را دانسته و بدانید باید از کدامیک شروع کنید

چک لیست خانه تکانی؛ کارهای مهم خانه فراموش نشود!

از کجا باید شروع کنم؟ در وهله اول این اولین سوالی است که به ذهنتان می‌رسد. باید به تمامی کار‌های مانده در ذهنتان سر و سامان بدهید. پس یک قلم و کاغذ بر می‌دارید و تمام کار‌هایی که باید انجام بدهید را روی آن بنویسید. در قدم دوم باید این کار‌ها را به ترتیب اولویت مرتب کنید.

پیشنهاد مطالعه

برای کمک کردن به شما در نوشتن چک لیست خانه تکانی، جدول نظافت زیر را تهیه کرده‌ایم:

راهنمای کامل نظافت راهرو و اتاق پذیرایی

 روش تمیز کردن لوستر کریستالی و برنزی

  • گرد و غبار را از لوستر‌ها و چراغ‌های روشنایی بزدایید. بایک دستمال گرد و غبار را از آن‌ها بگیرید. لوسترتان چه جنسی دارد؟ برنزی است یا کریستالی؟ اگر می‌خواهید لوستر کریستالی خانه را بهتر و بیشتر نظافت کنید، ابتدا زیر لوستر یک پتوی بزرگ و نرم بندازید. سپس از لوستر در زوایای مختلف عکس گرفته، تا راهنمایی برای نصب دوباره کریستال‌ها داشته باشید.

کریستال‌ها را دانه دانه برداشته و روی یک پارچه نرم قرار دهید.

با یک پارچه لطیف که هیچ خط و خشی روی کریستال‌ها نیاندازد، کریستال‌ها را تمیز کنید و گرد و غبار را از آنها بزدائید.

کریستال‌های جدا شده را با آب و صابون با ملایمت بشوئید و با یک حوله نرم آن‌ها را خشک کنید. به یاد داشت هباشید که باید به سرعت کریستال‌ها را خشک کنید تا هیچ لکه آبی روی آنها نیافتد.

تمیز کردن لوستر؛ مهم ترین بخش نظافت منزل
بعد از شستشوی کریستال‌ها، آنها را به سرعت خشک کنید تا هیچ لکه آبی روی آن‌ها نماند

حالا به سراغ بدنه لوستر بروید و با یک پارچه میکروفیبر بدنه آن را تمیز و گردگیری کنید. با استفاده از عکسی که قبل از جدا کردن کریستال‌ها گرفته‌اید، لوستر را دوباره سرهم کنید.

برای تمیز کردن لوستر‌های برنجی و برنزی، کافیست یک دستمال میکروفیبر برداشته و بدنه لوستر را تمیز کنید.

بهترین روش تمیز کردن دیوار و پنجره‌ها در روز‌های پایانی سال

  • دیوار‌ها و پنجره‌های خانه را بشوئید. در قدم اول تابلو‌ها و لوازم دکوری که روی دیوار زده‌اید را جمع کنید. اثرات انگشتی که روی دیوار سیاه شده‌اند را با یک دستمال نیمه مرطوب پاک کنید. استفاده از دستمال نیمه مرطوب این اطمینان را به شما خواهد داد که به رنگ دیوار خانه آسیبی نخواهد رسید. اما اگر رنگ دیوار خانه قابل شستشو هست، می‌توانید از محلول آب و صابون نیز استفاده کنید.
تمیز کردن شیشه های خانه
کناره‌های پنجره‌ها را فراموش نکنید و با مواد شوینده آن‌ها را خوب تمیز کنید

نحوه تمیز کردن دستگیره و کلید و پریز

  • دستگیره‌ها و کلید و پریز را از قلم نیاندازید. این دو نقطه در بیشتر نظافت‌های روزانه و هفتگی از قلم می‌افتند و فراموش می‌شوند، در حالیکه بیشتر از سایر نقاط خانه در معرض آلودگی و کثیفی قرار می‌گیرند.
استفاده از مواد شوینده برای تمیزی کف آشپزخانه
دستگیره‌ها و کلید و پریز باید سالی یک یا دوبار تمیز شوند

یک دستمال برداشته و کمی از مواد ضدعفونی کننده را به دستگیره در و کلید و پریز بزنید. خواهید دید که این حرکت چه تاثیری روی زیبایی و تمیزی آن‌ها خواهد گذاشت.

روش‌های تمیز کردن سرامیک کف؛ بعداز تمیزی کف با آینه اشتباه نگیرید!

  • حالا به سراغ سرامیک‌ها بروید، برای داشتن سرامیک کف تمیز و عاری از هرگونه حس چسبندگی باید نظافت آن‌ها را در اولویت قرار دهید. کف کثیف و چسبنده به راحتی می‌تواند تمیزی سایر نقاط را زیر سوال ببرد. ابتدا کف خانه را با جارو تمیز کنید، تا گرد و غبار و کثیفی‌های ریز درشت را از زیر پا جمع کنید.
نظافت کف زمین با رعایت اصول
ابتدا زباله‌‌های ریز و درشت  را با جارو تمیز کنید و سپس با تی چربی را از سطح سرامیک پاک کنید

حالا برای رسیدن به درخشندگی بیشتر باید یک تی برداشته و کف را با آن تمیز کنید. بعد به سرعت با یک دستمال مرطوب کف را خشک کنید، این حرکت از سر و زمین خوردن افراد جلوگیری خواهد کرد.

شستن مبلمان در منزل؛ مواظب باشید خرابکاری نکنید!

  • مهم‌ترین وسیله اتاق پذیرایی کدام است؟ جواب تنها یک چیز است، مبلمان. تمیز کردن مبلمان کاری است که در سال باید یک یا دوبار انجام بگیرد پس صددرصد باید در چک لیست خانه تکانی قرار بگیرد. مبل‌ها بیشتر از سایر وسایل اتاق پذیرایی در معرض آلودگی و کثیفی قرار می‌گیرند، برای همین راحت می‌توانند اتاق پذیرایی را کثیف جلوه دهند.

عده‌ای تمیز کردن مبلمان را کاری سخت و پیچیده می‌دانند، برای همین کمتر به سراغ آن رفته و سعی می‌کنند از خدمات شرکت‌های نظافتی استفاده کنند. اگر شما نظافت مبلمان را کاری پیچیده و سخت می‌دانید می‌توانید از خدمات آنلاین سامانه آچارباز استفاده کنید. کافیست درخواست خود را در سایت، وب اپ و اپلیکیشن آچارباز ثبت کنید، تیم پشتیبان آچارباز با شما تماس گرفته و هماهنگی لازم را انجام خواهد داد.

تمیزی خانه با شادی و خوشحالی
کثیفی مبلمان می‌تواند زیبایی و دکوراسیون اتاق پذیرایی را تحت تاثیر قرار دهد

اما اگر دوست دارید خودتان نظافت مبلمان را انجام بدهید، قبل از هرچیز جنس مبلمان خود را بشناسید. چرم؟ جیر؟ مخمل؟ زیرا هرکدام طرز روش شستن  مخصوص به خود را دارند. به یاد داشته باشید قبل از شروع تمیزکاری اساسی، گرد و غبار و کثیفی‌های ریز و درشت را با جاروبرقی تمیز کنید. سپس به سراغ مواد شوینده رفته و مبلمان را بشوئید. مقدار کمی از مواد شوینده را روی قسمتی از مبل که جلوی دید نباشد تست کنید. واکنش پارچه را به آن ببینید. در مقاله شستشو و تمیز کردن مبل فرایند اصولی و درست تمیز کردن مبل را به طور کامل توضیح داده‌ایم.

مرتب کردن اتاق خواب؛ آرامش خاطر بدست بیاورید!

  • اگر در اتاق خواب صندلی و یا مبلمان خاصی را قرار داده‌اید، گرد و غبار را از آن‌ها پاک کنید. حالا باید به سراغ پرده‌ها بروید، پرده‌ها در اثر تابش نور آفتاب به آن‌ها کمرنگ شده و الیافشان صدمه می‌بیند. بعد از جدا کردن پرده‌ها آن‌ها را درون یک آب سرد قرار داده تا خیس بخورند و گرد و غبار از آن‌ها جدا شود. سپس پرده‌ها را با مواد شوینده با ملایمت شسته و آبکشی نمائید.
تمیز کردن وسایل های کامپیوتر
سطح چوبی را با فقط با دستمال مرطوب تمیز کنید، مواد شوینده ممکن است به این سطوح آسیب برساند
  • ملافه و رو انداز تخت خواب را برداشته و به داخل ماشین لباسشویی بیاندازید، تخت را با کمک اعضای خانواده جابه‌جا کرده و زیرآن را تمیز کنید.
گردگری اتاق خواب
تخت خواب را با کمک اعضای خانواده جابه جا کرده و زیر آن را با جاروبرقی تمیز کنید

تمیز کردن حمام و برق انداختن سنگ توالت؛ استشمام بوی خوب

کف و دیواره‌های حمام را با مواد شوینده به خوبی تمیز کنید. به یاد داشته باشید از لوازمی استفاده کنید که خط و خشی را روی زمین نیاندازد. سرامیک و کف نباید آسیب ببینند. بعد از حمام باید سرویس بهداشتی را تمیز کنید، اگر وسواس زیادی نسبت به تمیزی این منطقه دارید از مواد ضدعفونی کننده و جرمگیر استفاده کنید. عده‌ای برای تمیز کردن سرویس بهداشتی از نوشابه نیز استفاده می‌کنند.

تمیزی شیرآلات
دستگیره‌ها و شیر دستشویی و حمام را با مواد شوینده و ضدعفونی تمیز کنید

اگر توالت فرنگی دارید می‌توانید نوشابه را روی دیواره و کناره‌های آن بریزید. درب توالت فرنگی را برای دقایقی ببندید و اجازه دهید جرم‌ها با نوشابه خیس بخورند. سپس سیفون را کشیده، درب توالت را باز کرده و با فرچه و کمی مواد شوینده توالت فرنگی را تمیز کنید.

 تمیز کردن سریع و عالی آشپزخانه

  • حالا نوبت آن شده که یخچال را تمیز کنید، آن را خاموش کرده و کشو‌ها و قفسه‌ها را بیرون بیاورید. تک تک آن‌ها راشسته و خشک کنید. نباید لکه‌های آب روی قفسه‌ها باقی بماند. با دستمال بدنه داخلی و خارجی یخچال را تمیز کنید.
لیست روزانه منزل؛ تمیزی کابینت آشپزخانه
ظرف‌ها را بیرون آورده و درون و بیرون کابینت‌ها را با دستمال از گرد و غبار تمیز کنید
  • ظروف و لیوان‌هایی که درون کمد و کابینت گذاشته‌اید و در سال از آن‌ها استفاده نکرده‌اید را بیرون آورید. گرد و غبار زیادی که روی آن‌ها نشسته است را با دستمال خشک پاک کنید.
  • بالای کمد‌ها و کابینت‌ها و درون آن‌ها را تمیز کنید

3 نکته بالا تنها قسمت کمی از تمیزکردن آشپزخانه هست پیشنهاد می کنیم برای تمیز کردن آشپزخانه کثیف حتما مقاله جامع و کامل مرتبط را مطالعه کنید.

روش تمیز کردن مایکروویو با چند راه ساده و سریع

  • اجاق گاز، درون فر، درون مایکروفر و مایکروویو را تمیز و ضدعفونی کنید. در یک کاسه مخصوص مایکروویو مقداری آب و نصف آب لیموی طبیعی را بریزید. می‌توانید لیموی استفاده شده را خرد کرده و آن را هم به مخلوط اضافه کنید. کاسه را  درون مایکروویو گذاشته و تایمر آن را روی ده دقیقه بگذارید. تا زمانیکه آب به طور کامل درون مایکروویو تبخیر شود.
تمیز کردن اجاق گاز یکی از مهم ترین کارهای تمیزی منزل
با مرکبات و یک کاسه آب به راحتی می‌توانید درون مایکروویو خود را تمیز و ضدعفونی کنید

درب مایکروویو را باز نکنید و بگذارید محلول بخار شده روی دیواره‌های مایکروویو بنشیند و لکه‌های چربی و تکه‌های خشک شده غذا را نرم کند. بعد از گذشت دقایقی درب مایکروویو را باز کرده و با یک دستمال تمیز دیواره‌های دستگاه را از لکه‌های خیس خورده پاک کنید. اگر می خواهید بصورت اصولی تمیز کردن مایکروویو را انجام دهید پیشنهاد می کنم حتما مقاله مرتبط را بخوانید.

تمیز کردن و رفع بوی بد ماشین لباسشویی

  • ماشین لباسشویی خود را تمیز کنید. اغلب افراد فکر می‌کنند چون این ماشین خود فرایند شستشو را انجام می‌دهد پس کثیف نمی‌شود. در حالیکه درز‌ها و شکاف‌های درون این ماشین بستر مناسبی برای تکثیر باکتری‌ها است. ماشین لباسشویی باید سالی یکبار تمیز شود، با جوش شیرن و سرکه تمیزکاری را شروع کنید. اگر نمی‌دانید برای تمیز کردن ماشین لباسشویی درب از بالا و درب ازجلوی خود از کجا شروع کنید، مقاله ضد عفونی و  تمیز کردن ماشین لباسشویی را جدی بگیرید را از دست ندهید.
لیست کارهای روزانه منزل
با چک لیست خانه تکانی هیچکدام از بخش‌های مختلف خانه را از قلم نخواهید انداخت

داشتن چک لیست خانه تکانی موجب می‌شود، زمان خود را به خوبی مدیریت کنید و تمام وقت خود را برای نظافت منزل نگذارید. شما باید در آخر سال زمانی را هم برای خرید و برنامه ریزی برای سفر نوروزی در نظر بگیرید. تا سال جدید را با انرژی و روحیه‌ای متفاوت شروع کنید. حالا با چک لیست خانه تکانی می‌توانید نظافت را شروع کرده و در هفته آخر سال وقت خالی هم داشته باشید. اما اگر فکر می کنید زمان کم دارید پیشنهاد می کنم از خاص ترین خدمات نظافت منزل آچارباز استفاده کنید.

4.3/5 - (18 امتیاز)

نوشته های مشابه

‫14 دیدگاه ها

  1. ای بابا الان وقت خونه تکونیه و هیچ کسو ندارم تا بهم کمک کنه! اینجور وقتا همه اعضای خانواده فرار میکنن هیچکس نمیمونه برای خونه تکونی

  2. سلام برای تمیز کردن ماشین لباسشویی میتویند منو راهنمایی کنید درب از بالا است و مدلش پاکشوما هستش

  3. وای قشنگ تمام مراحل نظافت جز به جز خونه رو توضیح داده بودین اونم نه با مواد شوینده ای که ادم بعد از استفاده کلی سردرد میگیره با مواد طبیعی اصلا برام سوال نموند خدایی چون تا برام یه پرسش درست میشد جوابشو تو پاراگراف بعدی می دیدم!
    من دارم خونه تکونی رو از اواسط اسفند شروع میکنم و فکر کنم تو این قضیه خیلی تنبلم، ولی ایندفعه حتما از این نکاتی که گفتید استفاده میکنم ممنونم کلی
    اها راستی راهنمایی هم برای تمیز کردن آشپزخونه و ماشین ظرفشویی دارید؟

  4. خب باید بگم این یه راهنمای خوب برای خونه تکونی بود و زمان خیلی مناسبی خوندمش…دونستن این ترفندا واقعا به درد بخوره چون اگه بخوام اصولی و درست خونه رو تمیز کنم، باید زمان زیادی بزارم ولی با دونستن اینا فکر کنم زمانی که برای خونه تکونی بزارم خیلی بیاد پایین.

  5. بهتر نیست انتهاب مطلب یه فایل چک لیست بذارید که بتونیم پرینت بگیریم؟

  6. چک لیست خونه تکونی خیلی خوب بود. فک کنم بهتر باشه خونه تکونیو از بهمن شروع کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا