×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

آبگرمکن و پکیج

معرفی اجزای تشکیل دهنده پکیج بوتان

معرفی قطعات پکیج بوتان

پکیج بوتان انرژی زیادی را صرف گرم کردن آب مصرفی و هوای مطبوع خانه می‌کند و از وسایل پرکاربرد محسوب می‌شود، به همین دلیل در زندگی روزمره افراد اهمیت زیادی دارد. با بروز برخی مشکلات در عملکرد پکیج بوتان، تنها راه پیدا کردن یک تعمیرکار مناسب است. اما بهتر است برای اینکه نظارت بیشتری روی پروسه تعمیر پکیج داشته باشید و در آینده از خراب شدن دیگر قطعات جلوگیری کنید، نام قطعات پکیج بوتان را دانسته و اطلاعاتی از آن‌ها داشته باشید.

گروه بندی قطعات تشکیل دهنده پکیج بوتان

اولین قدم برای شناخت قطعات پکیج بوتان این است که بدانید، قطعات در این دستگاه به دو دسته تقسیم میشوند:

  1. قطعات مکانیکی پکیج
  2. قطعات الکترونیکی پکیج

برای تعمیر پکیج از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید

قطعات الکترونیکی پکیج بوتان خود در سه گروه تقسیم بندی میشود:

1- دسته اول: برد پکیج بوتان

دسته اول برد‌ها هستند که مانند مغز پکیج محسوب شده و دستورات اجرایی را به قطعات مختلف می‌فرستند و بر آن‌ها کنترل و نظارت دارند.

2- دسته دوم: قطعات تحت فرمان برد پکیج بوتان

دسته دوم قطعاتی هستند که تحت فرمان برد قرار دارند و دستورات را اجرا می‌کنند و از برق ۱۱۰ و ۲۲۰ ولت تغذیه می‌شوند.

3-دسته سوم: قطعات موظف به ارسال تغییرات به برد پکیج بوتان

دسته سوم قطعاتی هستند که، هرگونه تغییرات در دستگاه را به برد ارسال می‌کنند. برد براساس این تغییرات دستورات و فرمان‌های جدیدی می‌فرستد.

در ادامه به معرفی کامل قطعات هر دسته می‌پردازیم.

تمام قطعات پکیج بوتان
برد‌ها وظیفه ارسال دستورات اجرایی را به قطعات مختلف بر عهده دارند.

آشنایی با قطعات دسته اول: برد پکیج بوتان چه وظیفه‌ای دارد؟

همانطور که اشاره کردیم، این قطعه نقش مغز پکیج را ایفا می‌کند. برد پکیج بوتان براساس فرمانی که شما به دستگاه می‌دهید، دستورات لازم را برای اجرا به قطعات تحت فرمان می‌دهد. برد پکیج بوتان خود شامل قطعات زیر است:

  1. فیوز
  2. رله
  3. آی سی
  4. ترانس تغذیه
تعمیر پکیج در محل با آچارباز
تعمیر پکیج ، شامل ارائه انواع خدمات نصب، سرویس، عیب یابی، تعمیر و رفع خرابی تمامی برندهای پکیج دیواری و زمینی می‌شود. دستگاه شما را از هر مدلی که باشد، در هر نقطه از تهران، در محل خودتان تعمیر خواهیم کرد.
تعمیر پکیج

فیوز در برد پکیج

فیوز هنگامی که در پکیج اتصال کوتاه رخ دهد، برق ورودی را قطع می‌کند این قطعه که در قسمت ورودی برق اصلی به پکیج قرار دارد را نمی‌توان پس از بروز اختلال در آن تعمیر کرد و نیاز است که پس از برطرف شدن مشکل مدار تعویض شود.

رله

رله به عنوان یک کلید الکترومکانیکی متشکل از بویین و سری کنتاکت است. این قطعه به عمل مغناطیس حساس بوده و پس از قرار گرفتن شناور در مجاورت آن وظیفه آزاد کردن الکترون‌ها را دارد تا مداربرقی متصل شود.

وظیفه آی سی

آی سی رگولاتور وظیفه ثابت و بدون نوسان نگهداشتن ولتاژ تغذیه را برعهده دارد. از آنجایی که قطعات الکترونیکی در پکیج حساسیت بالایی برخوردارند از این قطعه استفاده می‌شود.

ترانس تغذیه:

ترانس وظیفه تبدیل برق 220 ولت شهری را به 9 ولت و یا 18 ولت را برعهده دارد.

پیشنهاد مطالعه

آشنایی با قطعات دسته دوم: چه قطعاتی تحت فرمان برد هستند؟

قطعاتی مانند فن، پمپ و شیرگاز در پکیج دستگاه وجود دارند، که هیچ کنترلی از خود نداشته و تحت فرمان برد دستگاه هستند.

فن پکیج

فن‌ها وظیفه بردن دود حاصل از احتراق به بیرون و مکش هوای تازه به داخل دستگاه را برعهده دارند. فن‌ها برای انجام وظایف خود، به برق ۲۲۰ ولت احتیاج دارند.

پمپ سیرکولاسیون

این پمپ در مدار الکتریکی نصب شده است و در جریان گردش آبگرم و افت فشار از آن استفاده می‌شود. در پمپ سیرکولاسیون یک پروانه با استفاده از نیرو گریز از مرکز آب را به گردش در می‌آورد.

شیر سه راهی

این قطعه که فقط در پکیج‌های دو مبدل وجود دارد، آب گرم را از مبدل به سمت رادیاتور‌ها یا مدار آب گرم مصرفی می‌برد.

 قطعات پکیج بوتان
قطعاتی مانند فن، شیرگاز و پمپ پکیج در دسته قطعات تحت فرمان برد قرار می‌گیرند
تعمیر پکیج بوتان در آچارباز
خدمت تعمیر پکیج بوتان آچارباز، شامل عیب‌یابی، سرویس و پکیج بوتان است. برای تعمیر پکیج خود دیگر نیاز نیست به تعمیرگاه مراجعه کنید. از طریق کلیک روی دکمه درخواست تعمیر پکیج بوتان می‌توانید درخواست خود را ثبت و منتظر تماس کارشناس باشید.
تعمیر پکیج بوتان

قطعات دسته سوم: ارسال کنندگان تغییرات به برد پکیج بوتان

همانطور که پیشتر گفتیم در دسته سوم قطعاتی جای می‌گیرند که تغییرات به وجود آمده در پکیج را به برد ارسال می‌کنند و شامل قطعاتی چون: حسگرها (سنسور، ترموستات و پرشر سوئیچ آب)، شیر اطمینان و  فلوسوئیچ می‌شوند.

حسگر‌های پکیج بوتان

قطعات حسگرها شامل موارد زیر است:

  1. سنسور
  2. ترموستات
  3. پرشر

سنسور حرارتی یا  NTC چه استفاده‌ای دارد؟

در مورد اینکه کلید NTC چیست و چه کارایی دارد قبلا صحبت کرده ایم اما به شکل خلاصه کلید NTC یکی از قطعات مهم پکیج است بعبارتی سنسور حرارتی یا NTC برای کنترل کردن دمای لوله مبدل استفاده می‌شود. اگر دمای این لوله از حد مورد انتظار بیشتر شود، برای جلوگیری از بروز حادثه شعله پکیج خاموش می‌شود.

ترموستات یا سنسور دود چیست؟

سنسور بعدی ترموستات دود است، که در بالای کلاهک تعدیل پکیج قرار می‌گیرد. اگر دودکش کار خود را به درستی انجام ندهد، کلاهک پکیج گرم شده و ترموستات یا سنسور دود با حس کردن این گرما، تغییر و فرمان خاموشی دستگاه را به برد پکیج ارسال می‌کند.

پرشر سوئیچ آب

این قطعه‌ میزان فشار آب در مدار گرمایش را کنترل می‌کند. اگر میزان فشار آب از حد نرمال کمتر شود، این قطعه اجازه روشن شدن دستگاه را نخواهد داد. در صورتی که می‌خواهید بیشتر با این قطعه وظایف آن آشنا شوید. پیشنهاد میکنیم مقاله «پرشر سوئیچ هوای پکیج چیست و چه وظیفه ای دارد؟» را بررسی کنید.

آشنایی با تمام قطعات پکیج بوتان
سنسور حرارتی که در گروه حسگر‌های پکیج قرار می‌گیرد، وظیفه دارد دمای لوله مبدل را کنترل کند

شیر اطمینان

شیر اطمینان برای کنترل کردن فشار آب گرم در مدار گرمایشی به کار می‌رود و وظیفه دارد از افزایش بیش از حد فشار در مدار جلوگیری کند.

فلوسوئیچ

فلوسوئیچ قطعه‌ای است که، وظیفه اطلاع رسانی باز شدن آب مصرفی به برد کنترل پکیج را دارد. مکان قرار گیری فلوسوئیچ، در مدار آب مصرفی است.

کاربرد قطعات پکیج بوتان
شیر اطمینان پکیج بوتان، وظیفه کنترل کردن فشار آب گرم را دارد
پیشنهاد مطالعه

قطعات مکانیکی پکیج بوتان

قطعات مکانیکی پکیج بوتان، برای انجام فعالیت مشخصی که در جهت آن ساخته شده‌اند، در پکیج قرار گرفته‌اند. برای فعالیت این قطعات نیازی به دریافت فرمان از سوی برد نیست. این دسته از قطعات شامل قطعاتی چون: مبدل‌ها، منبع انبساط، محفظه احتراق، شیر سه راهی و ایرونیت پکیج بوتان هستند که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم.

مبدل حرارتی

عمل انتقال حرارت و گرما در پکیج‌های گرمایشی، از شعله به آب، توسط این قطعه انجام می‌گیرد. مبدل حرارتی پکیج بوتان از فلز مس ساخته شده است و به شکل لوله‌هایی در برابر شعله مشعل قرار گرفته است، با عبور آب از آن، مبدل گرمای تولید شده از آب را به خود جذب می‌کند.

این مبدل‌ها خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  •  مبدل های تک منظوره پکیج بوتان

در مبدل‌های تک منظوره آب مدار گرمایشی، از یک راه سیال می‌گذرد.

  • مبدل های دو منظوره پکیج بوتان

اما در مبدل‌های دو منظوره، برای عبور آب مدار گرمایشی و آب مصرفی دو مسیر سیال وجود دارد. در ساختار مبدل‌های حرارتی تیغه‌هایی به نام فین وجود دارد، هرچه تعداد این فین‌ها در مبدل‌ها بیشتر باشد، مبدل انرژی و حرارت بیشتری از شعله می‌گیرد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید تفاوت پکیج تک مبدل با دو مبدل را اینجا بخوانید.

اجزای پکیج بوتان
مبدل‌های حرارتی خود به دو دسته تک منظوره و دو منظوره تقسیم می‌شوند

منبع انبساط پکیج بوتان

آب مدار گرمایش برای فرستادن حرارت جذب شده مبدل، به سیستم انتقال گرمای ساختمان، در یک مدار بسته به جریان در می‌آید. حرارت و دادن گرما به مواد مختلف، فارغ از اینکه چه جنسی دارند، باعث انبساط و فشار آنها می‌شود. داغ کردن آب درون یک ظرف در بسته، باعث فشار و انبساط به دیواره‌های ظرف می‌شود. بنابراین باید این انبساط و فشار را کنترل کرد، تا هیچ آسیبی به پکیج نرسد. وظیفه منبع انبساط پکیج بوتان، کنترل و خنثی کردن میزان فشار آب مدار گرمایشی است. جایگاه و مکان قرارگیری منبع انبساط، در پکیج‌های مختلف متفاوت است. این قطعه می‌تواند در پشت دستگاه و یا در کنار محفظه احتراق قرار بگیرد. برای آشنایی کامل با این قطعه می‌توانید مقاله منبع انبساط پکیج را مطالعه کنید.

محفظه احتراق

فضایی است که، عمل احتراق و تهویه در این قطعه از دستگاه پکیج رخ می‌دهد. این قسمت برای محفوظ کردن مجرای هوا تعبیه شده است.

آشنایی با نام قطعات پکیج بوتان
حرارت دادن و داغ کردن آب، درون یک ظرف در بسته باعث انبساط و فشار به دیوارها می‌شود

شیر سه راهی

این قطعه که فقط در پکیج‌های دو مبدل وجود دارد، آب گرم را از مبدل به سمت رادیاتور‌ها یا مدار آب گرم مصرفی می‌برد.

ایرونت

وظیفه هواگیری پکیج بوتان را دارد، زیرا وجود هوا در کناره‌های پمپ، می‌تواند در کارکرد صحیح آن اختلال ایجاد کرده و به آن آسیب بزند. ایرونت که در بالای پمپ قرار گرفته است، هوای اطراف پمپ را تخلیه می‌کند.

پیشنهاد مطالعه

چراغ زرد پکیج بوتان نشانه چیست؟

در انواع مدل‌های پکیج بوتان از چراغ‌های زرد و سبز و قرمز استفاده شده است. روشن بودن و یا خاموش و روشن شدن هر چراغ، گویای وضعیتی در پکیج است. برای مثال هنگامی که چراغ زرد ثابت باشد، یعنی NTC قطع شده است و هنگامی که در حالت چشمک زن قرار می‌گیرد، پکیج در حال استفاده از حداکثر توان دستگاه است.

چرا چراغ قرمز در پکیج بوتان روشن شده است؟

چراغ قرمز نیز مانند چراغ زرد برای اعلام وضیعت سلامت قطعات و پکیج استفاده می‌شود. اگر چراغ قرمز پکیج بوتان در ثانیه شش بار خاموش و روشن شد، قطعه NTC دچار مشکل شده است. در صورتی که پشت سر هم خاموش و روشن شد، قطعه پتانسیومتر مشکل دارد. اگر هم به طور کامل روشن ماند و هر یک ثانیه فقط یک بار خاموش و روشن شد، ممکن است این اتفاق ناشی از وجود مشکل در قطعاتی چون کلید حرارتی، ترموستات دوبل، شیرگاز جرقه و عدم تشکیل شعله باشد.

گاهی اتفاق می‌افتد که چراغ قرمز پکیج، هر ثانیه دوبار خاموش و روشن شود، این مورد یا به دلیل روشن نشدن مشعل بین دو یا سه سیکل جرقه زنی است و یا کلید حداقل فشار آب و فیوز دو آمپر دچار مشکل شده‌اند.

اگر چراغ قرمز و زرد همزمان روشن باشند، حکایت از وجود اختلال در کلید حداقل فشار آب دارند.

چراغ سبز پکیج بوتان نشانه چیست؟

چراغ سبز ثابت خبر از روشن بودن مشعل می‌دهد. اما هنگامی که چراغ سبز خاموش و روشن می‌شود، نشان از حالت آماده به کار پکیج دارد. در ضمن اگر چراغ سبز به سرعت خاموش و روشن می‌شود، بهتر است میزان ورودی و خروجی و سیستم کنترل را بررسی کنید. درصورتی که چراغ سبز هر پنج ثانیه یکبار خاموش شود، امکان دارد هر یک از مواردی چون: خرابی پرشر دود، گیرپاژ پمپ، اختلال در کلید فشار آب، قفل کردن ان تی سی در پکیج رخ داده باشد.

 پکیج بوتان
آب درون سیستم، در هنگام خراب شدن دستگاه به وسیله شیر تخلیه خالی می‌شود

در این مقاله سعی کردیم تمام قطعات پکیج بوتان توضیح داده و عملکرد آن‌ها را بشناسیم. در زمان خرابی پکیج بوتان آشنایی با قطعات آن، می‌تواند یک دید کلی از مشکل به شما بدهد. بنابراین بهترین راه در زمان خرابی پکیج، پیدا کردن تعمیرکار پکیج بوتان است. تعمیر پکیج را به افراد ماهر در این زمینه بسپارید و خودتان دست به آچار نشوید.

برای تعمیرات پکیج بوتان در غرب تهران کافیست وارد سایت، وب اپ و یا اپلکیشن آچارباز شوید و درخواست تعمیر خود را ثبت کنید. در صورت عدم دسترسی به اینترنت نیز می‌توانید با شماره 02154591616 تماس بگیرید. بعد از ثبت درخواست تعمیر در سامانه آچارباز، تیم پشتیبان با شما تماس گرفته و بعد از انجام هماهنگی لازم، تعمیرکار را در زمان دلخواه به مکان مورد نظر شما می‌فرستد.

تعمیر پکیج در محل با آچارباز
تعمیر پکیج ، شامل ارائه انواع خدمات نصب، سرویس، عیب یابی، تعمیر و رفع خرابی تمامی برندهای پکیج دیواری و زمینی می‌شود. دستگاه شما را از هر مدلی که باشد، در هر نقطه از تهران، در محل خودتان تعمیر خواهیم کرد.
تعمیر پکیج




لطفا به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. سلام یک قسمت قرمز رنگ تو پکیج پولار بوتان هست من اول فکر کردن پرکنه بازش کردم اب اومد وبلافاصله بستم اما از همون موقع داره اب چکه میکه چیکار کنم؟قبلش این مشکلو نداشت..
    شبیه درب بطریه روش نوشته با فاصله ۳bar max 110 pn10

  2. چندبار تاحالا پمپ پکیجم خراب شده و تعمیرکار اومده درستش کرده ولی بعد چنوقت دوباره خراب شده، دیگه دیونم کرده نمیدونم از دستش چیکار کنم

    1. درود بر شما
      دوست عزیز، خرابی پمپ پکیج می‌توان به دلیل مسدود بودن صافی برگشت برنجی، کیفیت پایین قطعه و حتی گریپاژ شدن پمپ باشد.
      به شما توصیه می‌کنیم برای صرفه جویی در هزینه‌ها و انرژی و رعایت نکات ایمنی، تعمیر پکیج را به متخصصین ماهر آچارباز بسپارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02154591616 در ارتباط باشید.
      موفق و تندرست باشید.

  3. برد دستگاه من بر اثر برق رفتن سوخته، بامکان تعویضش هست یا باید قطعه جدید خریداری بشه؟

    1. درود بر شما
      مرتضی عزیز، برد دیگر قابل استفاده نبوده و باید تعویض شود.
      موفق باشید

  4. پکیج من خیلی هوا میگیره. مجبورم ماهی یکبار هواگیری کنم. ممکنه اشکال از ایرونت پکیج باشه؟ تعمیرکار متوجه این موضوع میشه؟

    1. درود بر شما
      بله ممکن است، مشکلی در قطعه ایرونت پکیج وجود داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تعمیر پکیج با کارشناسان آچارباز از طریق شماره 02154591616 در ارتباط باشید.

  5. از لحاظ خدممات پس از فروش و تامین قطعات، کدوم پکیج در بازار ایران بهتر کار کرده است؟ مثلا قطعه های بوتان راحت پیدا میشه؟

    1. درود بر شما
      بوتان و ایران رادیاتور از شناخته شده‌ ترین برند‌ها در بازار پکیج هستند.
      هردوی این برند‌ها، پکیج‌های گوناگون، با قیمت‌ها و قابلیت‌های متنوعی را به بازار عرضه کرده ومحصولات آن‌ها دارای نشان استاندارد هستند. بهتر است برای انتخاب بهترین پکیج، در هنگام خرید از فروشنده درباره اینکه کدام مدل بیشتر به تعمیر نیاز پیدا می‌کند و یا کدامیک پرفروش‌ترین مدل است سوال کنید.

  6. اخرین بار یه تعمیرکار برای سرویس پکیج بوتان من اومده بود و گفت که قطعات بوتان دیگه پیدا نمیشه چون وارد نمیشه اینا… خب اگه دستگاه ما به مشکل برخوره چیکار باید بکنیم؟ با قطعات دیگری قابل جایگزین هست

    1. درود بر شما
      برای رفع این مشکل فقط کافیست درخواست خود را برای تعمیر پکیج بوتان در سامانه آچارباز ثبت کنید و یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا