×

وب اپلیکیشن آچارباز را نصب کنید!

نصب

به "وبلاگ آچارباز" خوش آمدید. | درخواست تعمیر در محل

کولر آبی

هرآنچه باید درباره پمپ کولر آبی بدانید

پمپ کولر آبی چیست؟

پمپ و موتور مهم‌ترین قطعات کولر آبی هستند که در صورت خرابی، عملکرد کل کولر آبی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و بدون آنها نمی‌توانید از هوای خنک کولر استفاده کنید. به دلیل اهمیت بالای این قطعه تصمیم گرفتیم در این مقاله به شما بگوییم پمپ کولر آبی چیست؟ چه وظیفه‌ای در کولر آبی دارد؟ انواع پمپ‌های آبی کدام‌اند و چه مشکلاتی ممکن است برای آن به وجود دارد. پس اگر تمایل دارید اطلاعات کاملی در ارتباط با پمپ‌های آب بدست آورید، ادامه این مطلب آچارباز را از دست ندهید. چنانچه پمپ آب یا سایر قطعات کولر آبی شما به مشکل خورده برای رفع آن می‌توانید از کارشناسان آچارباز کمک بگیرید. کافی است در قسمت پمپ آب کولر یا سرویس کولر آبی سفارش‌تان را ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید تا کارشناسان ما در اسرع وقت در محل شما حاضر شده و مشکل دستگاه را برطرف کنند.

فهرست محتوا

پمپ کولر آبی چیست و از چه قطعاتی ساخته شده است؟

در پاسخ به سوال پمپ کولر آبی چیست باید بگوییم، ساختار این پمپ مشابه با پمپ آب ساختمان در ابعاد کوچکتر است. پمپ کولر آبی دارای دو قسمت مکانیکی و الکتریکی است.

در بخش الکتریکی شامل الکتروموتور و بخش مکانیکی از شافت و پروانه تشکیل شده است. درون پمپ یک کلاهک تعبیه شده که مانع از ریزش آب روی موتور می‌شود. علاوه بر آن یک پایه برای نگهداشتن پمپ روی تشتک و یک کفی برای آب بندی کردن پمپ و قسمتی تحت عنوان چپقی برای اتصال لوله‌های شلنگ آب وجود دارد.

پمپ آب کولر از چه جنسی ساخته شده است؟

تعویض پمپ کولر آبی در محل با آچارباز
تعمیر و سرویس کولر آبی خود را به تیم متخصص آچارباز بسپارید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
تعویض پمپ کولر آبی

پمپ آب کولر در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود. اکثر این مدل‌ها از استیل، چدن و پلاستیک ساخته می‌شوند. بسته به قیمت آنها ممکن است جنس آنها باکیفیت یا بی‌کیفیت باشد. این تنوع در جنس پمپ آب‌ها باعث شده تا وزن آنها بین 1 تا 3 کیلوگرم متفاوت باشد.

نحوه عملکرد پمپ کولر آبی چگونه است؟

زمانی که آب داخل تشتک (کفه کولر) به اندازه کافی و مورد نیاز پمپ برسد، کار پمپ شروع می‌شود. این قطعه آب داخل تشتک را مکیده و از طریق شلنگ‌ها به پوشال‌های کولر آبی می‌رساند و باعث خیس شدن پوشال‌ها می‌شود. سپس پروانه کولر با چرخش خود باد تولید کرده و به پوشال‌ها می‌زند و پس از خنک شدن، بادها از طریق کانال و دریچه به داخل خانه یا محل شما هدایت می‌شود.

نحوه عملکرد پمپ کولر آبی
در تصویر بالا محل قرارگیری پمپ کولر آبی به شکل دقیق نشان داده شده است.
پیشنهاد مطالعه

پمپ کولر آبی چه انواعی دارد؟

به طورکلی پمپ‌های کولر آبی به دو دسته‌ای نیرو محرکه و استاتور تقسیم می‌شوند. تفاوت این پمپ‌ها به میزان وابستگی آنها به موتور کولر است. در ادامه با این پمپ‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

  • پمپ کولر نیرو محرکه

در پمپ‌های نیرو محرکه‌ای کولر، قسمت الکتروموتور وجود ندارد و پمپ به صورت کامل مکانیکی است و نیروی خود را از موتور فن می‌گیرد.

  • پمپ کولر استاتور

اما در پمپ‌های استاتور دارای موتور الکتریکی هستند و از موتور اصلی کولر مستقل هستند. پمپ‌های استاتور خود به دو دسته دو بالشتکی و تک بوبینی تقسیم می‌شوند.

انواع پمپ آب کولر چیست؟
در حال حاضر پمپ‌های نیرو محرکه‌ای بدلیل مصرف کمتر برق در بین افراد بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.
پیشنهاد مطالعه

راهکارهای تقویت پمپ آب کولر چیست؟

از سوالات رایجی که اکثر کاربران کولر دارند، این است که آیا می‌توان کاری کرد که پمپ آب کولر بهتر کار کند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم با انجام اقدامات زیر می‌توانید عملکرد پمپ آب کولر را بهبود ببخشید و طول عمر آن را بالا ببرید. این کار باعث می‌شود که هزینه کمتری را برای تعمیر پمپ آب کولر پرداخت کنید.

  • همیشه مطمئن شوید که سیستم آبرسانی به کولر درست کار می‌کند و آب به میزان کافی در تشتک کولر وجود دارد.
  • از درست نصب شدن پمپ و عدم امکان نفوذ به موتور پمپ مطمئن شوید؛ زیرا می‌تواند منجر به سوختن آن شود.
  • قبل از راه اندازی و روشن کردن اولیه، اقدامات لازم برای سرویس کولر آبی را انجام دهید.
  • رسوبات اضافه، پوشال‌ها و زباله‌های اطراف پمپ را به خوبی تمیز کنید.
  • پره‌های واتر پمپ را در زمانی که کارکرد درستی ندارند با نمونه جدید تعویض کنید تا کار پمپ را مختل نکند.
  • به صورت دوره‌ای و چند وقت یکبار برای در صورتی ‌که از پمپ‌های استاتور تک بوبین یا دو بالشتکی استفاده می‌کند، روغنکاری بلبرینگ‌ها و محورها را انجام دهید.
  • پوشال‌ها را به موقع تعویض کنید و به صورت دوره‌ای آنها را با شلنگ به خوبی تمیز کنید تا گردوغبار و خورده چوب‌ها به پروانه‌های پمپ آسیب نرساند.
پیشنهاد مطالعه

نحوه روغنکاری پمپ کولر آبی چگونه است؟

روغنکاری پمپ کولر آبی می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات پمپ جلوگیری کند، کافیست اقدامات زیر را برای روغنکاری آن انجام دهید:

  • ابتدا برق ورودی به کولر آبی را قطع کنید تا در حین کار دچار برق گرفتگی نشوید.
  • سپس پیچ و مهره‌های اتصال پمپ به بدنه کولر باز کنید تا از بدنه جدا شود.
  • سیم‌های برق‌ را از ترمینال کولر جدا کنید.
  • حالا باید پمپ را از شیلنگ آب درون توری نیز جدا کنید.
  • کلاهک، بوشن پمپ، درپوش و پروانه پمپ را از بدنه اصلی آن جدا کنید.
  • حالا باید قسمت درپوش پمپ و دو بوشن بالا و پایین را روغن کاری کنید.
  • سپس تمام قسمت‌ها را مانند اول سرجای خود ببندید و وضعیت کارکرد پمپ را تست کنید.
نحوه عملکرد پمپ کولر آبی
باید در زمان سرویس کردن کولر آبی، وضعیت پمپ را بررسی و آن را روغنکاری کنید.

دلایل خرابی پمپ آب کولر چیست؟

اگر به اقداماتی که در قسمت تقویت پمپ اعلام کردیم، توجهی نکنید پمپ آب کولر ممکن است بسوزد یا از کار بیافتد؛ در این صورت کولر غیر قابل استفاده شده یا ممکن است موتور آن آسیب دیده و هزینه‌ هنگفتی را برای تعمیر روی دست شما بگذارد. در ادامه دلایلی که موجب خرابی و آسیب دیدن پمپ آب می‌شود را بیان می‌کنیم.

سرویس نکردن به موقع کولر آبی

 اگر جزء افرادی هستید که در فصول گرم سال از کولر آبی استفاده زیادی می‌کنید، باید حتما در اوایل فصل یا به صورت دوره‌ای کولر را سرویس کنید. در این صورت در زمان روغنکاری یا تمیز کردن قسمت‌های مختلف می‌توانید هرگونه خرابی یا مشکل جزئی را شناسایی کرده و برای رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهید.

عوض نکردن یا کثیف شدن پوشال‌ها

شاید تعجب کنید که پوشال‌ها چطور می‌تواند منجر به خرابی پمپ آب شوند. اما باید بگوییم عوض نکردن پوشال‌ها یا تمیز نکردن آنها باعث می‌شود در زمان ریختن آب روی آنها، خاک و خورده چوب‌ها به کف کولر رفته و از آنجا به پمپ آب نفوذ کند. نتیجه این اتفاق مسدود شدن و عدم حرکت پروانه پمپ و از کار افتادن پمپ آب کولر است.

نفوذ آب به موتور پمپ

این مسئله نیز ممکن است در زمان گرفتگی شلنگ‌های انتقال آب یا در رفتن شلنگ‌ها از سر راه خود یا جابه‌جا شدن پمپ و نفوذ آب از زیر کلاهک مخصوص به داخل پمپ به وجود آید. در این زمان باید برای خرید پمپ آب جدید برای کولر آبی خود اقدام کنید.

مستهلک شدن یا خرابی پره‌های واتر پمپ

داخل واتر پمپ پره‌هایی از جنس پلاستیک وجود دارد که با گذر زمان مستهلک شده یا مقاومت و شکل خود را از دست می‌دهند. سپس این پره‌ها شکسته یا با تغییر شکل داخل پمپ گیر کرده و موجب خرابی پمپ آب می‌شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل می‌توانید در زمان سرویس کولر آبی، وضعیت پره‌ها را بررسی کنید و در صورت خرابی نمونه مشابه آن را از بازار تهیه و روی کولر نصب کنید.

قطع شدن یا کم بودن آب داخل کفی کولر  

مقدار آبی که به پمپ کولر آبی می‌رسد با میزان آب موجود در کفی کولر ارتباط مستقیم دارد. کم بودن آب ممکن است به دلایل مختلفی مانند قطع شدن آب شهری، کم بودن فشار آب ساختمان، پارگی یا رسوب گرفتن شلنگ‌های انتقال آب به کولر، تنظیم نبودن شناور و … به وجود آید. بهتر است زمانی که باد کولر گرم می‌شود این مورد را بررسی کنید تا حداقل زمان رفع مشکل به صورت دستی آب به کولر اضافه کنید. این کار از خرابی پمپ آب جلوگیری می‌کند.

مسدود شدن شلنگ‌های انتقال آب

چنانچه در محل‌هایی سکونت دارید که آب شهری دارای املاح و رسوب زیادی است، به احتمال زیاد سالانه رسوب زیادی در شلنگ‌های انتقال آب از پمپ به سه راهی و پوشال‌ها جمع می‌شود. بی‌توجهی به این رسوبات می‌تواند مانع رسیدن آب به پوشال‌ها و جمع شدن آب در پمپ و سوختن آن شود.

تمیز کردن شلنگ و پمپ کولر
می‌توانید در زمان سرویس شلنگ‌های انتقال آب را تمیز کنید یا چند متر شلنگ تازه خریداری و روی کولر نصب کنید.

نشانه‌های خرابی پمپ کولر آبی چیست؟

حال که با دلایل خرابی پمپ آب کولر آشنا شدیم بهتر است نشانه‌های ایراد داشتن پمپ را بدانید تا بتوانید به موقع اقدامات لازم را برای تعمیر پمپ آب کولر انجام دهید. این نشانه‌ها عبارتند از:

  • روشن نشدن پمپ علی رغم زدن دکمه پمپ کولر
  • کار نکردن پمپ آب با وجود سالم بودن سیستم برق رسانی
  • انتشار بوی سوختگی در زمان روشن بودن کولر
  • تولید صداهای غیرطبیعی در زمان کار کردن کولر

پمپ کولر آبی را تعمیر کنیم یا تعویض؟

بسته به مشکلی که برای پمپ آب کولر شما به وجود آمده، پاسخ به این سوال متفاوت خواهد بود. چنانچه مشکل جزئی است می‌توانید آن را تعمیر کنید. اما در صورتی‌که مشکل جدی برای آن به وجود آمده یا از قبل پمپ تعمیر شده، بهتر است برای خرید پمپ کولر آبی جدید اقدام کنید؛ زیرا ممکن است تعمیر آن برای شما به صرفه نباشد.

تعویض پمپ کولر آبی
تعمیر و نصب پمپ کولر آبی نیاز به تخصص دارد در نتیجه اگر در این زمینه مهارت ندارید باید کار را به یک تعمیرکار بسپارید.

در این مطلب سعی کردیم به تمامی سوالات شما پیرامون پمپ آب کولر آبی یعنی پمپ کولر آبی چیست چه انواعی دارد و از چه قطعاتی ساخته شده، چه مشکلاتی برای آن به وجود می‌آید و نشانه‌های خرابی آنها چیست و چطور می‌توانیم کارکرد آن را تقویت کنیم، صحبت کرده‌ایم. چنانچه قصد تعمیر پمپ آب کولر یا سرویس کولر آبی را دارید می‌توانید از کارشناسان حرفه‌ای آچارباز کمک بگیرید. کافیست در این مرحله درخواست‌تان را ثبت کنید یا با شماره 02154591616 تماس بگیرید.

تعویض پمپ کولر آبی در محل با آچارباز
تعمیر و سرویس کولر آبی خود را به تیم متخصص آچارباز بسپارید. سرویسکاران آچارباز تمامی ابزارهای موردنیاز برای رفع مشکلات کولر شما را همراه خود دارند و دستگاهتان را حتی در روزهای تعطیل تعمیر خواهد کرد.
تعویض پمپ کولر آبی
5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا